Bilens historia

Den första bilen var en trehjulig ångvagn uppfunnen av den franske ingenjören Joseph Cugnots år 1769. Maxhastigheten låg på 5km/h och motorn kunde bara gå i en kvart i taget. Under 1700-talet var inte bilen en bil utan mer en “prydnad” .

På 1800-talets början byggde Richard Trevethick ihop en bil som kunde komma upp i en hastighet avhela 14km/h. Tjugo år senare hade bussarna utvecklats att gå på ånga. Men då var fordonen tunga och svårstyrda. Olyckor inträffade relativt ofta,  eftersom det helt saknades lagar för bilkörandet. 1844 trädde en lag i kraft som handlade om att motorgående fordon skulle ha en röd flagga, lagen upphävdes 1896.

1860 tog fransmannen Jean Joseph Étienne Lenoir patent på en förbränningsmotor, som drevs av lysgas. År 1863 passade motorn i en bil. Åren innan hade de prövat sätta en förbränningsmotor men bilen var i dåligt bruk.

Fyrtakts motorn visade den franska teknikern Alphonse Eugéne Beau de Rochas år 1862. I motorn fanns det en bränsleblandning som reagerade före tändning. 1878 förnyades motorn och Nikolaus Otto Eugen Langen visade den senaste modellen. Under året 1885 pressenterades versioner av bensinmotorer från två olika håll. Det ena namnet var Deimler och det andra var Carl Benz. Det var då man kunde kalla bilen för bil. 1889 lät Deimler framställa en två cylindrig motor på 3.5 häst krafter, utrustad med men koppling och kuggväxel. Både detta och senare fordon och Benz tidigare konstruktioner var utrusade med differentialdrev.

Den första fyrhjuliga bilmodellen i Benz regi byggdes 1893, det var han första kända Velo tillkom. Den bilen var lätt att tillverka därför tillverkades det sammanlagt 135stycken. Två konstruktörer, René Panhard och Emile Levasson ansåg en av Daimlers nya bilmodeller år 1889 var en väldigt bra konstruerad, så de tänkte använda samma koncept i mer vagnsliknande version. Året efter 1890 gjorde det ett försök vilket inte var upp till förväntningar, en bil med kuggaxel och kedjedrev. Motorn var tvåcylindrig och placerades fram på bilen, som gjorde det säkrare i kurvtagningen.

I och med toppfarten blev allt högre så började man laborera med alternativa styrsystem som hittills bara varit en spak. 1898 introducerades ratten i en av panhard modellerna. Lösningar kom också till hjulens fjädring. Luft pumpade hjul var bättre än hjul med gummiring runt. 1886 tillverkades en bil med planet växel som självbärande kaross av Fredrik Lanchester.

Ett av bilhistoriens mer tvivelaktiga bilmärken är nog Mercedes. Mercedes är uppkallat till dottern till en österrikisk konsult, Emil Jellinek. Han höll ett försäljningskonto på Daimlers räkning och specialinriktade sin produktion för att passa rika kunder. Mercedesbilarna såldes ofta i samband med mutor, skumma affärer och fiffel av varje slag. Det var inte ofta folket hade råd till att köpa Jellineks bilar. Han tjänade sina pengar på olagligt väg. På 1900-talet började de med framtidens bilar. Med svepande former, trumbromsar med bromsbackar inuti trumman, skrivbromsar och i och med spykern, framhjulsdrift. Många påstår att bilens rätta historia inleddes med Henry Ford och hans bilar. Man hade tillverkat bilar i hans regi sedan 1903 och i oktober 1908 började T-forden säljas. Den bilen som revolutionerade helt industrin. Bilen var anpassad till varje mans plånbok. Var tionde tillverkade bilen som såldes var en Ford. 1919 lanserade man en T-ford med kupé vilken sammanlagt har sålts i ofattbara 15miljoner exemplar.

Den första biltävlingen

Den spirande bilindustrin hade sitt högsäte i Frankrike, och det var också där som världens första biltävlingen arrangerades. Omkring 20 olika fordon deltog deltog. Bilen som vann diskvaliserades senare pga. brott mot tävlingsreglementet angående konstruktionens villkor. Den var nämligen driven med ånga, vilket var emot reglerna.